Terve lukijat!

 Saimme VINE0003-kurssilla tehtäväksi pistää blogi ryhmässä pystyyn. Blogimme aiheeksi valikoitui matkustelu. Äänestimme aiheesta ja tämä aihe keräsi eniten kannatusta muiden joukosta. Luultavasti siksi, että matkustelusta riittää aiheita kirjoitettavaksi ja se kiinnostaa monia. Moni meistä on myös jo päässyt matkustamaan, ainakin kotimaassa ellei muualle ole vielä ehtinyt. Matkusteluun liittyy monia ilmiöitä, ja pohdimme näitä. Olemme huomanneet, että vloggaajat, bloggaajat ja instagrammaajat matkustelevat paljon, ja osa näistä matkoista on sponsoroituja ja se on myös kerrottu matkojen yhteydessä. Keksimme ilmiölle nimeksi instravel. Itse en ole kuullut käytettävän täysin samaa, mutta ilmiöstä on aiemminkin ollut keskustelua. 

 Matkoista on tarkoitus postata someen mahdollisimman paljon. Kuvat tuovat julkisuutta hotelleille ja nähtävyyksille, ja houkuttelevat uusia matkalaisia. Tällaisia käyttäjiä instagramissa ovat esimerkiksi @tuulavintage ja @kirstenalana .      

 

images.jpg 

Käyttäjältä @tuulavintage löytyy upeita reissukuvia ympäri maailmaa http://www.instagram.com/tuulavintage/

Youtube-kanaville videoita postaavat eli vloggaajat ovat nousseet suosioon. Erityisesti nuorison suosima Miisa (mmiisas) oli viime keväänä mukana VR:n kampanjassa markkinoimassa Euroopan Interrailia. Lipuista oli arvontaa ja Miisa itse lähti reilaaman kesällä. Tässä linkki yhteen kampanjan videoista.

http://www.youtube.com/watch?v=qoCsVKh4M3c

 Ilmiö kertoo siitä, että mainostajat ovat huomanneet somen voiman. Suosituimmilla bloggaajilla yms. voi olla miljoona seuraajaa, joten mikä toisikaan paremmin näkyvyyttä kuin blogissa esiintyminen jollain tavalla. Ihmiset etsivät usein tietoa kohteista ennen matkaa, joten jonkun bloggaajan suositus voi vaikuttaa lopulliseen päätökseen.  

 Myös monilla itse kohteilla on oma instagram tili. Esimerkiksi @ourfinland ja @australia. Tileille postataan hienoja otoksia kyseisistä paikoista lisäämään matkailua. 

http://www.instagram.com/ourfinland/

imgres.jpg

Sofia Penttilä